Het verslag van 9 oktober

Het verslag van 9 oktober

We zijn maar met een klein groepje vandaag en komen met natte jassen en paraplu's binnen. Echt herfstweer. Met de praatstok gaat de vraag mee wat jou hoop geeft. Er komen mooie antwoorden: beter worden, dat artsen een medicijn vinden waar je minder ziek van wordt als je het op het goede moment inneemt, dat er een alternatief komt voor de vreselijke prikken, dat als je niet meer beter wordt je nog mooie dingen mee mag maken die belangrijk voor je zijn, dat familie/vrienden je blijven steunen en opzoeken en dat hoorns van neushoorns niet meer gestroopt worden.

OKT1

We hebben het vanmiddag over hoopt en de regenboog is daar een teken van. We lezen uit het boek 'Ik ben een regenboog' de rijmpjes voor die bij onze lievelingskleuren horen, over paars en rood en geel en oranje. Daarna luisteren we naar het verhaal van Pablo het aapje, dat hoop vindt omdat hij een lotgenoot ontmoet in de eekhoorn, met wie hij kan delen over zijn verdriet. Hij merkt dat hij dan aan zijn vader kan denken zonder dat hij altijd verdrietig is. Allebei dieren missen hun vader op een andere manier. 

OKT2

Aan de grote tafel mogen de kinderen kiezen op welke manier ze een regenboog willen maken. Dat kan met vingers en verfstippen. Dat kan met strijkkralen en het kan ook met het verven van je hele hand en die dan als een stempel afdrukken. Strijkkralen en de hele hand zijn favoriet. We missen wel een kleur uit de regenboog en maken die zelf door middel van het mengen van rood en blauw. Als alle kleuren klaar zijn kan het insmeren van je hand beginnen. Er staat een heerlijk warm badje klaar om je hand in schoon te maken met grote handdoeken. Daarna kan de volgende kleur erop. De regenbogen worden prachtig. Bij het stempelen met de handen is het passen en meten op het grote papier, zodat alle kleuren erbij kunnen. Bij de strijkkralen komen er nog kleine wolkje bij en met een strijkbout en bakpapier worden de kralen warm en smelten we ze aan elkaar. Ondertussen houden we twee keer pauze voor kaasstengels en limonade. Al zijn we met weinig: dat gaat zo op! 

OKT3

Na het knutselen is er tijd voor Twister. We moeten steeds een linkerhand of een rechtervoet op een kleur zetten tot er iemand het niet meer kan volhouden en omvalt.

OKT4

Na het spel sluiten we af in de kring met vragenkaartjes (zonnekaartjes) Sommige vragen gaan over het aapje Pablo: wat vond je knap van Pablo of wat zou je graag met Pablo willen doen?  Andere vragen gaan over onszelf: wat vond je vandaag het fijns (Twister) waar geniet je van of wat geeft je kracht.