het verslag van 4 september

Het verslag van 4 september - Scarabee Kids bestaat 3 jaar!

Vanmiddag stellen we ons even voor in de kring, want er is een gast met maar liefst twee cello's die de kinderen meteen opmerken bij binnenkomst. Wat een groot instrument! Er liggen ook veel andere instrumenten waar je op kan raspen, tikken of mee kan rinkelen en schudden. De man met de cello heet Ruud en is meester maar heet ook Meester. We bespreken waarom er vlaggen hangen en ballonnen zijn en de cellist er is. Iemand weet dat Scarabee Kids 3 jaar bestaat! We herinneren ons de andere feestjes nog en wie er toen bij waren. Een van de kinderen is vandaag voor het laatste omdat het goed gaat met zijn moeder en hij het niet meer nodig vindt om te komen. Met de praatstok gaat de vraag rond waar muziek je mee kan helpen. De antwoorden zijn divers: als je boos bent kan muziek je uit je boze bui halen, muziek kan je vrolijk maken, muziek kan je tranen tevoorschijn halen, muziek kan je troosten. Of muziek ook bij kanker kan helpen vinden we een lastige vraag: misschien als afleiding of om te troosten of je een iets fijner gevoel te geven als je pijn hebt of je rot voelt. NIet om je beter te maken.

sept A

We luisteren naar een verhaal over een cello en een viool en twee kleine viooltjes. Tijdens het verhaal hoor je steeds een stukje muziek op de cello: als het droevig is, of spannend wordt, of als er iets misgaat in het verhaal en ook als het vrolijk wordt. De kinderen herkennen soms de melodie. Sommige kinderen kunnen niet stil blijven zitten als ze de muziek horen. Anderen zijn verbaasd of geraakt. 

sept B

Cellist Ruud Meester speelt op verzoek allemaal bekende liedjes en nodigt ons uit mee te spelen met andere instrumenten. Steeds mag er ook een kind op de oefencello. Hij legt iets uit over de snaren van paardenhaar omdat de kinderen er naar vragen en laat ons zien dat je de haren met hars moet insmeren voor het beste geluid. Wie dat wil strijkt hij met de strijkstok over de kleren zodat je kan zien dat de hars een beetje wit is. Hij laat ook zien hoe hij met zijn vingers meer muzieknoten kan laten klinken. De strijkstok gaat over de vier snaren. We mogen voelen aan de cello dat hij beweegt als je speelt. Als we even geen liedjes meer weten stelt Ruud voor dat een van de kinderen de dirigent is en die mag laten zien of we hard of zacht moeten spelen. Als we weer gaan spelen letten we goed op de dirigent die aan de beurt is. Bijna alle kinderen willen graag op de oefencello spelen. Ook als je nog nooit cello hebt gespeeld kan je met de strijkstok muziek maken. De een speelt een eigen melodie en de ander speelt met Ruud mee op accenten in zijn muziek. Voor sommigen is hij bijna te groot om vast te houden. Maar er zijn ook boomwhackers, raspen, sambaballen, bellen, schudeieren, triangels en regenmakers. Iedereen doet mee. Ruud laat ons bewegen op muziek met liedjes waar je op kan bewegen of op balletmuziek. We raden liedjes die de cellist speelt. Sommige kinderen zijn zo enthousiast dat ze wel op celloles zouden willen. We spelen ook nog 'Lang zullen we leven' voor Scarabee Kids. 

sept C

Voor we het weten is er een uur voorbij. We gaan even aan tafel zitten om te pauzeren en drinken kinderchampagne in een glas met een versierd randje. Dan krijgen we een feestprikker waar we allerlei soorten fruit aan mogen prikken: druiven, appel, mango en ananas. Als de prikkers vol zijn eten we ze lekker op.

sept D

We maken nog even muziek met elkaar en delen daarna in de kring welk instrument we wel zouden willen zijn: een luit, drie maal een cello, een gitaar, een harp en een boomwhacker.