Het verslag van 3 juli

Het verslag van 3 juli

Met zes kinderen beginnen we deze middag in de kring. Ook Trudi is er vandaag bij, vanwege een speciale knutsel deze middag. We stellen ons allemaal aan elkaar voor en vertellen ook wie er bij ons kanker heeft. Met de praatstok gaat de vraag mee wat er bij jou thuis is veranderd door kanker: dat mijn vader en moeder vaak naar Frankrijk gaan voor behandelingen, dat mijn moeder vaak in het ziekenhuis is, dat mijn vader en moeder nooit meer lachten en dat we alles apart van elkaar moesten doen en dat ik eigen handdoeken moest gebruiken, dat mijn vader veranderde omdat mijn moeder ziek was, dat mijn vader nooit meer kluste in de schuur maar op bed lag. De impact van de ziekte is groot. Er zijn ook kinderen die graag fijne dingen willen delen. Zo is er een gezin met Droomdag meegeweest en hebben de kinderen in een Ferrari, Audi en Limousine gereden waarin ze champagne kregen onder politie-escorte van motoren, heel hard in een speedboot gevaren en in een helikopter gezeten. Andere kinderen hebben deze ervaring ook eens gehad en weten precies waar het over gaat. 

juliA

We luisteren naar het verhaal van Rupsje Nooitgenoeg, dat door Nella wordt voorgelezen. Anne speelt het verhaal na met een ei op een blad, een rups, heel veel lekker eten - taart, kaas, chocola, pudding, friet, ijs - en een gezond blaadje, een cocon en een ........vlinder. 

juliB

Dan gaan we met Trudi aan tafel een houten vlinder uitzoeken. De kinderen kiezen allemaal voor een grote. Ze kunnen kiezen uit wel zes kleuren die Trudi heeft voorgeschilderd. Er staan potjes op tafel met glimmende stenen, glitter, kleine steentjes, glasvormpjes, rozen, spiegeltjes, ovalen, cirkels, letters.....het kan niet op. De kinderen mogen hun vlinder met de mozaiekfiguren versieren. Dat mag symmetrisch zoals bij een echte vlinder, maar ook met eigen fantasie. Sommige kinderen kiezen een bepaalde kleur, anderen zoveel mogelijk kleuren. Weer een ander wil alles rondom de spiegel maken. Iemand maakt een kleine vlinder op de grote vlinder. Het is een precisiewerkje om alles op te plakken met een kwastje en lijm. Soms is een figuur te groot en helpt Trudi om hem met een tang in stukken te maken. Er is ook limonade en drop en druiven. Wel oppassen dat je niet een mozaiekfiguurtje in je mond doet in plaats van een druif! Bij een van de kinderen is de kleur van de uitgezochte rondjes precies de kleur van de druiven. Een kind maakt zijn initialen van steentjes. Een ander kind maakt van letters zijn naam op de vlinder. Een van de kinderen voelt zich niet zo lekker vandaag en kan de vlinder niet afmaken, maar zoekt zijn moeder even op in de huiskamer. Daar zitten wat moeders te praten. Een ander kind begint spontaan een liedje te zingen over kleuren.

juliC

Wie klaar is kan met Anne een Rupsje Nooitgenoeg domino of lotto doen. Als het bijna tijd is gaan we in de kring nog een kort spelletje doen over veranderingen: we bekijken een kind van voren en van achteren en op de gang verandert het iets aan zijn kleren of haren. Eenmaal terug in de kring moeten we raden wat er is veranderd. Dat kan een veter zijn of een horloge, of een haarknipje of een ritssluiting. Voor sommige kinderen gaat het te snel en jammer genoeg komen we niet allemaal aan de beurt.

We vertellen elkaar waar we naar toe zouden willen vliegen als we een vlinder waren of met onze eigen vlinder zouden kunnen vliegen: de vlindertuin, boven de zee, naar huis. Het zieke kind krijgt steentjes mee om de vlinder thuis af te maken als hij weer beter is. De ouders worden opgehaald uit de huiskamer en bekijken onze prachtige vlinders.